سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروشگاه گل آمیتیس - حسن آباد جرقویه اصفهان

ماهی سوارتیل (دم شمشیری)

    نظر
دم شمشیری - xiphoporns helleri -
نام خانواده: شیربت زنده زای دندان دار
نام ماهیان : دم شمشیری (رنگهای مختلف)
طول حداکثر: 13 سانتی متر
سطح شنا: تمام سطوح آب
مکانهای جاگیری :میان تخته سنگهاو گیاهان آبزی
نور مناسب: روشن ، بدون تابش مستقیم آفتاب
همزیستی: سازگار با تمام ماهیان آکواریومی
تغذیه: غذای خشک
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما 25درجه سانتی گراد - سختی آب 14 درجه - Ph= 7.3
دشواری نگهداری: گروه
تولید مثل شون همانند مولی هاست
رفتار و نوع تولید مثل : زنده زا،این ماهی زیبااز محبوبترین ماهیان اکواریومی است. زائده شمشیر مانند ماهی نر را از ماده ها جدا میکند. حرکات زیبا و مهربانی این ماهی باعث شده است، توجه اکثر آکواریوم دارها به آن جلب شود. این ماهی به سرد شدن آب حساس است. این ماهیها بخاطر پره کشیده زیرین باله دمی شان که فقط در جنس نر دیده می شود، به این نام شهرت یافته اند.
دم شمشیری ها را می توان براحتی در آکواریوم نگهداری کرد.
این گونه ماهی برای نخستین بار در آمریکای جنوبی یافت شد





سوارتیل یا دم شمشیری و نوع دیگر آن فنسی یا دم عقربی که دارای رنگهای گوناگون و زیبایی هستند. دم شمشیری ها بصورت نیم تنه مشکی – قرمز – سبز و زرد وجود دارند. ماهی دم شمشیری نر دارای زائده ایی بلند در انتهای دم به شکل شمشیر دارد و طول آن از ماهی دم شمشیر ماده بیشتر است اما بدن ماهی دم شمشیری ماده نسبت به نر په تر و چاق تر است. اندازه متوسط ماده ها به 13 سانتیمتر و نر ها به 15 سانتیمتر می رسد. در موقع غذا خوردن خیلی سریع و تند عمل می کنند در دمای 27 درجه سانتیگراد معمولاً بین 28 الی 32 روز زایمان می کنند و تعداد بچه ها به اندازه ماهی ماده بستگی دارد و از 15 عدد تا
350 عدد نوزاد زایمان می کنند. ماده ها خیلی شدید علاقه به خوردن نوزادان دارند. بنابراین در قسمت تکثیر و پرورش ماهیان زنده زا چندین روش برای جلوگیری از نجات بچه ماهیها ذکر شده است که با بکارگیری از هر کدام می توانید بچه ماهی های سوارتیل را بخوبی تکثیر و پرورش دهید. سورارتیل ها در خلاف مسیر آب پرشهای بلندی می زنند، در گوشه آکواریم درمحل لوله فیلتر آکواریم که چرخش آب ایجاد می شود ماهیهای سوارتیل با انگیزه های طبیعی علاقه به پرش نشان می دهند که متأسفانه بیشتر اوقات ماهی که به بیرون پریده است تلف خواهد شد. بنابراین بهتر است حتماً درب آکواریم بسته باشد.

طرز تشخیص جنسیت سوارتیل :

ماهی نر:

الف- باله زیر شکم مخرجی ماهی نر بصورت پای تناسلی و به شکل باریک، کشیده و دراز است.
ب- اندام های بدن ماهی نر لاغر تر، کشیده تر و باریکتر است.
ج- درماهی نر انتهای دم زائده ای بلند به شکل شمشیر وجود دارد.

ماهی ماده :

الف- باله زیر شکم مخرجی بصورت پهن، گرد و بزرگ است.
ب- شکل اندام های ماهی ماده چاقتر و بزرگتر است.
ج- در زیر شکم ماهی ماده خال سیاه رنگی است که وضعیت بچه ها را نشان می دهد.
چن*** نکته تجربی در مورد ماهی دم شمشیری:

الف- نگهداری این ماهی رو برای همه تازه کارهای آکواریوم توصیه میکنم. این ماهی ها به نظرم من خیلی مقاوم تر از گونه های دیگر زنده زا هستند و به علت تکثیر راحت برای سرذوق آوردن کسانی که تازه تصمیم به آکواریوم داشتن گرفتن مفید خواهد بود.

ب - برای تکثیر این ماهی سعی کنید نرهای زیبایی رو انتخاب کنید. ماده ها تاثیری چندانی در قیافه نوزادها ندارند. اگر سه ماهی نر بالغ و زیبا داشته باشید و 9 یا 10 ماده درشت (چون میزان زایش به اندازه هم مربوط می شود) به نظرم یک تانک تکثیری خوب و خانگی خواهید داشت.

ج- رشد بچه ماهی های دم شمشیری خیلی کنده. و البته در تمام تکثیرهایی که من از ماهی های زنده زا داشتم این خاصیت مشترک بود. زودترین زمانی که ماهی هام به بلوغ رسیدند 5 ماهگی بود که تازه تو این مرحله هم فقط تشخیص جنسیت ممکن بود، والا ماهی ها اندازه یک بند انگشت میشدن. مهمترین دلیلی این کندی رشت بخاطر شرایط آکواریوم بود که از نظر نورگیری و تنوع تغذیه شرایط متوسطی داشت. در کل نسبت به ماهی های گوشتخوار، باید رشد ماهی هایی نظیر سوارتیل رو خیلی کند دونست و بنابراین بهتره دوستان در تکثیر این ماهی صبور باشند.

د- آب بچه ماهی ها باید در دمای نسبتا بالا و ثابتی نگهداری بشه. حتما در فصل سرما هنگام افت دما (یه مثل الان که بهار است اما یکمرتبه هوا سر می شود) دمای هیترتون رو افزایش بدید تا تاثیر افت دمای محیط رو خنثی کنه. اولین نیتجه کاهش ناگهانی دما، بیماری سفیدکه.

هـ- اگر برای تکثیر از زایشگاه استفاده می کنید حتما زایشگاهتون ارتفاع زیادی داشته باشه چون ماهی دمشمشیری پرنده خوبی است. به گذاشتن شیشه روی درب اکواریوم کم عمق نمیشه اکتفا کرد چون ماهی با شدت میپره و در اثر برخورد با شیشه محافظ تلف میشه! این بلا چند مرتبه سر من اومد و هرچی ارتفاع آب رو کم کردم اثر نداشت. بنابراین اصلا این کار رو توصیه نمیکنم. بهتره که از آکواریوم کوچک مثلا 40 سانت استفاده بشه.

و - بهترین روش برای تکثیر ماهی سوارتیل که من تونستم پیدا کنم این بود که سه تانک جدا داشته باشم.
1- مخزن ماهی های مولد
2- مخزن زایشگاه
3- مخزن نوزادها
یعنی ماده آماده زایش رو توی مخزن زایشگاه بندازم تا بی دغدغه زایمان کنه و بعد هم مولد رو به مخزن مولدها و نوزادها رو به محزن نوزادها منتقل کنم. اکثر از دو مخزن استفاده می کنند اما انداختن ماهی مولد به مخزن نوزادها و یا گرفتن نوزادها از آکواریوم مولد و منتقل کردنشون به مخزن مستقل اونقدر دردسر داره که من ترجیح دادم از سه مخزن جدا استفاده کنم.